Всички критикуваха Toyota, сега тя се кани да поведе EV революцията

Компанията обеща масово производство на електромобили с твърдотелни батерии през 2027-2028 г.

Пламен Георгиев,
твърдотелни батерии

iStock

П рез последните години Toyota беше подложена на много критики, че изостава, дори умишлено отлага преминаването си към електрическа мобилност. Днес това се оказа най-правилният подход, но въпреки това най-големият производител на автомобили в света продължи да инвестира сериозно в електрическата технология. И сега е на път пръв да започне новата ера, заявявайки, че ще пусне електрически модели с твърдотелни батерии през 2027-2028 г.

От 2021 г. Toyota работи с японската минна компания Sumitomo Metal Mining върху катодните материали, необходими за твърдотелни батерии. Тези батерии, съставени предимно от катод, анод и твърд електролит, отдавна се смятат за свещения граал на електрическите автомобили.

Освен увеличен пробег, се очаква твърдотелните батерии да бъдат по-малки, по-леки и да се зареждат по-бързо от днешните литиево-йонни батерии. Твърди се също, че технологията осигурява по-висока производителност и по-дълъг живот.

Преди дни Toyota подписа ново споразумение със Sumitomo Metal Mining за ускоряване на масовото производство на тези катодни материали, правейки още една стъпка към комерсиализацията на технологията.

Toyota и Sumitomo казват, че чрез използването на технология за прахов синтез са успели да разработят „изключително издръжлив катоден материал“, който може да се произвежда масово за тези батерии. Сътрудничеството се основава на опита на Sumitomo в доставката на катодни материали за съществуващи електрически модели, сега адаптирани към по-строгите изисквания за производство на твърдотелни батерии.

Не само работата със Sumitomo ще позволи на Toyota да комерсиализира твърдотелните батерии. От 2013 г. компанията работи и съвместно с японския петролен гигант Idemitsu Kosan по новата технология. Idemitsu Kosan разработва литиев сулфид за използване в батерии и планира да построи голям завод, способен да произвежда 1000 метрични тона от материала годишно. Очаква се масовото производство да започне през 2027 г.

Предишната пътна карта, публикувана от Toyota, показваше, че първото поколение твърдотелни батерии, пуснато в продажба през 2027-2028 г., ще позволи пробег от 1000 км, като същевременно ще има възможност за зареждане от 10 до 80% само за 10 минути. Прогнозира се, че второто поколение ще надхвърли 1200 километра, което сигнализира за значителен скок в енергийната плътност и ефективност.

В изявление Toyota и Sumitomo заявиха, че в момента се фокусират върху подобряване на „производителността, качеството и безопасността на катодните материали за изцяло твърдотелни батерии, както и върху намаляване на разходите за масово производство“. Те се стремят да „постигнат първото в света практическо приложение на изцяло твърдотелни батерии в електрически автомобили“.

Докато Toyota се надява да поведе прехода, няколко световни автомобилни производители преследват същата цел. BMW, Honda, Stellantis и Mercedes инвестират сериозно в твърдотелни технологии, като някои вече тестват прототипи на превозни средства.

твърдотелни батерии Toyota